- Fazel Ahmadzadeh
- شنبه ۲۰ مرداد ۰۳
- ۱۰:۵۲
چگونه با نوشتن یک رزومه قوی، توجه کارفرمایان را جلب کنیم
توصیههای مختلفی درباره نحوه نگارش رزومه وجود دارد. آیا بهتر است رزومه یک صفحه باشد یا بیشتر؟ آیا بهتر است در ابتدای رزومه، خلاصهای از مهارتها و تجربیات خود را ارائه دهیم؟ آیا باید به علایق شخصی و فعالیتهای داوطلبانه اشاره کرد؟ و چگونه میتوان رزومه را از سایر رزومهها متمایز کرد، به خصوص زمانی که تعداد زیادی رزومه برای یک موقعیت شغلی ارسال میشود؟ رزومه اولین فرصت برای ایجاد یک تاثیر مثبت بر کارفرما است، بنابراین اهمیت زیادی دارد که آن را به بهترین شکل ممکن تهیه کنید.
- این مقاله از هاروارد بیزنس ترجمه شده است.
متخصصان رزومه نویسی چه می گویند
تدوین یک رزومه انگلیسی موثر و تاثیرگذار نیازمند زمان، تلاش و دقت است. به گفته جین هایفتز، متخصص رزومه نویسی، نوشتن یک Resume خوب در مدت زمان کوتاه امکانپذیر نیست. برای ایجاد یک رزومه موفق، باید با دقت انتخاب کنید که چه اطلاعاتی را در رزومه خود بگنجانید و چگونه آنها را سازماندهی کنید تا مدیر استخدام متوجه شود که شما فردی مناسب برای جایگاه شغلی مورد نظر هستید.
به عبارت دیگر، رزومه شما باید مانند یک سند بازاریابی عمل کند. علاوه بر مدیران استخدام، افراد شبکه شما نیز میتوانند از رزومه شما استفاده کنند. در شرایط رقابتی بازار کار، رزومه شما باید به گونهای نوشته شود که در ذهن مخاطب باقی بماند و منجر به معرفی شما شود. در ادامه، راهکارهایی برای نوشتن یک رزومه جذاب ارائه شده است.
اولین نکته مهم این است که رزومه خود را برای هر شغل به طور جداگانه تنظیم کنید. به گفته هایفیتز، داشتن یک رزومه پایه یا سی وی CV که اطلاعات اصلی را به خوبی بیان میکند مفید است، اما برای هر فرصت شغلی باید آن را متناسب با نیازهای آن موقعیت تغییر دهید. ممکن است نوشتن اولین نسخه رزومه بدون اطلاعات کامل درباره شغل مورد نظر ضروری باشد، اما برای نسخههای بعدی، درک دقیق موقعیت شغلی بسیار مهم است.
هایفیتز توصیه میکند که ابتدا شرح شغل یا Job Descriptions را به دقت مطالعه کرده و مهمترین وظایف و کلمات کلیدی Keywords را شناسایی کنید. سپس، این اطلاعات را در خلاصه و بخشهای تجربیات و دستاوردهای رزومه خود بگنجانید. لازم نیست هر نسخه رزومه را به طور کامل تغییر دهید، اما باید آن را با توجه به موقعیت شغلی، صنعت مربوطه و سایر عوامل مرتبط، تنظیم کنید. لیس پیشنهاد میکند که ترتیب موارد و زبان مورد استفاده در خلاصه را تغییر دهید.
برای رزومه خود به یک بخش خلاصه در ابتدای آن نیاز دارید. ۱۵ تا ۲۰ کلمه اول رزومه شما بسیار مهم است، زیرا معمولاً این میزان زمان تنها چیزی است که برای جلب توجه مدیر استخدام دارید. با یک توصیف کوتاه از تخصصهای خود شروع کنید. میتوانید در ادامه رزومه و نامه پوششی یا کاورلتر خود به طور کامل به تجربیات خود بپردازید.
در حال حاضر، خلاصه باید بسیار مختصر و مفید باشد و به وضوح نشان دهد که شما چه کسی هستید، چرا برای این موقعیت شغلی مناسب هستید و چرا بهترین گزینه برای استخدام هستید. باید در این بخش به طور واضح بیان کنید که دارای مهارتها و تواناییهای لازم برای انجام وظایف این شغل هستید. بهتر است از یک عنوان یا توصیف شغلی مانند "متخصص امنیت اطلاعات که ..." استفاده کنید. مهم نیست که این دقیقاً عنوان شغلی قبلی شما باشد، بلکه باید با نیازهای شغل مورد نظر مطابقت داشته باشد. دو مثال در ادامه آورده شده است:
Healthcare executive with over 25 years of experience leading providers of superior patient care.
- مدیر حرفهای با بیش از ۲۵ سال تجربه در مدیریت سازمانهای ارائه دهنده مراقبتهای بهداشتی با تمرکز بر ارائه خدمات برتر به بیماران
Strategy and business development executive with substantial experience designing, leading, and implementing a broad range of corporate growth and realignment initiatives.
- مدیر متخصص در طراحی و اجرای برنامههای رشد و بازسازی شرکت با سابقه طولانی در رهبری تیمها و دستیابی به نتایج قابل توجه.
از به کار بردن عبارات کلیشهای مانند "حرفهای بسیار پرانرژی" خودداری کنید. به گفته لیس، استفاده از این نوع عبارات در خلاصه یا هر قسمت دیگری از سند، "در واقع مثل این است که بگوییم، من فرد خاصی نیستم". این عبارات بیمفهوم، پیشبینیپذیر و خستهکننده هستند.
ممکن است به این فکر بیفتید که این قسمت رزومه را حذف کنید، اما هیتز توصیه میکند این کار را نکنید. لیس پیشنهاد میکند اگر در نوشتن این بخش مشکل دارید، از یک دوست، همکار سابق یا مربی بخواهید که اگر قرار بود شما را برای یک شغل توصیه کند، چه چیزی میگفت. سپس از این توصیفات استفاده کنید. یا میتوانید از خودتان بپرسید که اگر کسی میخواست شما را به مدیر استخدام معرفی کند، دوست داشتید چه چیزی درباره شما بگوید.
ترتیب اطلاعات در رزومه شما بسیار مهم است.
اگر قصد تغییر حوزه کاری دارید، بهتر است با ذکر تجربیات نامرتبط با شغل موردنظر شروع نکنید. برای ایجاد ارتباط موثر بین تجربیات خود و نیازهای شغلی، هیتز پیشنهاد میکند که یک بخش جداگانه برای دستاوردهایتان در نظر بگیرید. این بخش باید شامل مهمترین موفقیتها و تواناییهای شما باشد که توجه خواننده را جلب میکند و تمایل او برای مصاحبه با شما را افزایش میدهد. به عبارت دیگر، باید نشان دهید که چه کاری انجام دادهاید، نه اینکه چه کسی هستید. نمونهای از یک رزومه موفق در این زمینه را میتوانید در کتاب جان لیز با عنوان "رزومه ناک اوت" پیدا کنید.
پس از بخش دستاوردها (در صورت وجود)، لیستی از مشاغل قبلی و تجربیات مرتبط با آنها را تهیه کنید. برای جزئیات دقیق در مورد اطلاعات مورد نیاز، به قسمت زیر مراجعه نمایید. پس از آن، تحصیلات مرتبط خود را اضافه کنید. برخی افراد تمایل دارند تحصیلات خود را در ابتدای رزومه قرار دهند، اما برای رزومههای حرفهای در دنیای کسبوکار، بهتر است ابتدا به برجستهسازی تجربه کاری پرداخته و سپس به مدارک تحصیلی و گواهینامهها بپردازید.
آن بخش پرطرفدار "مهارتها" را چطور؟ هایفتز توصیه میکند که این بخش را حذف کنید. او توضیح میدهد که اگر تا پایان رزومه نتوانید با ارائه مثالها و تجربیات خود نشان دهید که دارای مهارتهای مورد نظر هستید، انتظار نداشته باشید که صرفا با ذکر آنها در یک بخش جداگانه مورد باور قرار بگیرید. بهتر است مهارتهای خود را در بخش تجربیات مرتبط با کار بگنجانید و اگر مهارتی برای موقعیت شغلی خاص ضروری است، آن را در خلاصه ابتدای رزومه برجسته کنید.
نگران نباشید اگر در رزومه شما فاصلههای زمانی یا گپ وجود دارد.
یکی از سوالات متداول این است که چگونه میتوان توضیحی قانعکننده برای دورههای بیکاری یا مرخصیهای طولانی، مثلاً برای مراقبت از خانواده، در رزومه فارسی ارائه داد. اگر در این مدت فعالیت مرتبطی داشتهاید، میتوانید آن را به عنوان تجربه کاری در نظر بگیرید. همچنین، میتوانید در نامه پوششی Cover Letter توضیح مختصر و مثبتی درباره این فاصله ارائه کنید. خوشبختانه، در شرایط فعلی بازار کار، کارفرمایان کمتر به فاصلههای زمانی در رزومه حساس هستند. بر اساس یک نظرسنجی اخیر، ۸۷ درصد از مدیران استخدام، بیکاری یا وقفه در سابقه کار را بهعنوان یک عامل منفی ارزیابی نمیکنند.
انتخاب دقیق داشته باشید. Be Selective
درج تمام مشاغل، دستاوردها، فعالیتهای داوطلبانه، مهارتها و مدارک تحصیلی قبلی در رزومه ممکن است وسوسهانگیز باشد، اما این کار ضروری نیست. همانطور که هفیتز میگوید، "رزومه یک مجموعه گزینشی از اطلاعات است و نباید شامل تمام جزئیات شود. اگر اطلاعاتی به جذب توجه مدیر استخدام کمک نکند، باید حذف شود." این اصل در مورد کارهای داوطلبانه نیز صادق است. تنها در صورتی که مرتبط باشد، کار داوطلبانه را به عنوان بخشی از تجربه کاری خود، همراه با مشاغل پرداختی، درج کنید.
لیس میگوید: «خوانندگان معمولاً نسبت به اطلاعات شخصی در رزومهها خوشبین هستند اما باید به لحن خود توجه کنید.» اگر برای شغلی در شرکتی با محیط کاری منعطف و توجه به تعادل زندگی شخصی و کاری درخواست میدهید، میتوانید به طور مختصر به علایق خود اشاره کنید. اما برای شرکتهای رسمیتر، بهتر است اطلاعات شخصی را حذف کنید.
به جای شرح وظایف، بر موفقیتها و دستاوردهای خود تمرکز کنید.
هِیفتز معتقد است که ۹۵ درصد از محتوای صحبتهای شما باید بر روی آنچه که به دست آوردهاید تمرکز کند، نه اینکه چه کاری انجام دادهاید. جملهای مانند "من یک تیم ۱۰ نفره را مدیریت کردم" اطلاعات کافی را ارائه نمیدهد. لازم است به جزئیات بیشتری بپردازید و توضیح دهید که اعضای تیم شما چه دستاوردهایی داشتهاند. به عنوان مثال، آیا آنها ارتقاء گرفتند یا از اهداف تعیین شده فراتر رفتند؟ لیس نیز تأکید میکند که استفاده از اعداد و ارقام برای بیان دستاوردها بسیار مؤثر است. نمونههای موفق بسیاری وجود دارد که نشان میدهند چگونه میتوان با استفاده از این روش، یک رزومه قوی و تاثیرگذار تهیه کرد. البته، لازم نیست تمام اطلاعات را به صورت عددی بیان کنید و رزومه شما نباید به یک گزارش مالی تبدیل شود.
در شرایط فعلی بازار کار که رقابت بسیار شدید است، برجسته کردن موفقیتها و دستاوردهای کاری امری ضروری است. اگر در دوران شیوع کرونا مشغول به کار بودهاید، میتوانید با تأکید بر نقش خود در کمک به تیم برای سازگاری با شرایط جدید، رزومه خود را تقویت کنید. به عنوان مثال، هفیتز توصیه میکند که اگر توانستهاید با ایجاد رویههای جدید برای کار از راه دور، یک تیم بیروحیه و پراکنده را متحد کرده و به عملکرد موثر برسانید، این تجربه ارزشمند را در رزومه خود بگنجانید.
لیز بیان میکند که دیگر نیازی به محدود کردن رزومه به یک صفحه نیست. او توضیح میدهد که در گذشته برای جا دادن همه اطلاعات، مجبور بودیم از فونتهای کوچک استفاده کنیم و حاشیهها را به حداقل برسانیم. در حال حاضر، دو یا سه صفحه برای یک رزومه مناسب است، اما بیشتر از این نشاندهنده عدم توانایی در خلاصه کردن اطلاعات است. هایفتز نیز با این نظر موافق است و معتقد است که برای ارائه یک رزومه جذاب و تاثیرگذار، به فضای بیشتری نیاز است. علاوه بر اطلاعات موجود در صفحه، میتوانید از لینکها برای نمایش نمونه کارهای خود استفاده کنید، اما باید مدیر استخدام را ترغیب کنید تا روی لینک کلیک کند. به جای صرفا درج آدرس اینترنتی، به طور مختصر اهمیت کار خود را توضیح دهید."
از فونتهای معمول و ساده استفاده کنید و از طرحهای پیچیده و غیرمعمول که ممکن است توسط سیستمهای آنلاین قابل تشخیص نباشند، پرهیز کنید. همانطور که هایفیتز میگوید، مهم نیست چقدر طراحی شما جذاب است، بلکه مهم این است که متن شما واضح، تمیز و به سادگی زیبا باشد. طول خطوط را متنوع کنید و از تراکم بیش از حد متن و پاراگرافهای یکسان خودداری کنید. هدف این است که با ایجاد فضای کافی بین خطوط، خوانایی متن را افزایش دهید و انگیزه مدیر استخدام را برای ادامه خواندن حفظ کنید. بهعنوان مثال، خلاصه ابتدایی میتواند شامل سه یا چهار خط متن یا دو یا سه مورد باشد. به گفته هایفیتز، مهمترین نکته این است که متن به راحتی قابل خواندن باشد.
درخواست کمک کنید.
ارزیابی دقیق تواناییها و دستاوردهای شخصی میتواند چالشبرانگیز باشد. بسیاری از افراد تمایل دارند تواناییهای خود را بیش از حد بزرگ یا کوچک نشان دهند یا در بیان مناسب آنها مشکل دارند. توصیه میشود با یک متخصص نوشتن رزومه، یک مشاور یا حتی یک دوست قابل اعتماد مشورت کنید تا به جای تمرکز بر کفایت شخصی برای یک موقعیت شغلی، بر مناسب بودن خود برای آن موقعیت تمرکز کنید. اگر از دوست خود بازخورد میخواهید، مشخص کنید که دقیقاً به دنبال چه نوع بازخوردی هستید. پرسیدن سوال کلی مانند "این خوب است؟" ممکن است پاسخهای کلی و غیرمفیدی دریافت کنید. حداقل از یک نفر بخواهید متن را از نظر منطق، گرامر، املا و نقطه گذاری بررسی کند.
پروفایل لینکدین خود را بهینه کنید.
پروفایل لینکدین شما همان اندازه که رزومه شما مهم است، اهمیت دارد. شما باید اطمینان حاصل کنید که تصویر یکسانی از خود در هر دو ارائه میدهید. اما از کپی کردن ساده اطلاعات از رزومه خود به لینکدین خودداری کنید. لینکدین یک پلتفرم حرفهای شبکهسازی است و برای استفاده موثر از آن باید از ویژگیهای مختلف آن بهره ببرید. به گفته هایفتز، شما میتوانید در لینکدین از سبک نوشتاری روایی و غیر رسمیتری نسبت به رزومه استفاده کنید. همچنین، مهم است که در پروفایل لینکدین شخصیت خود را به نمایش بگذارید. برای مثال، بخش خلاصه پروفایل باید به صورت اول شخص نوشته شود تا بتوانید خودتان را بهعنوان یک فرد واقعی معرفی کنید. این پروفایل لینکدین همکارم، کریستین لیو، پس از بازبینی و بهبود توسط یک متخصص است.
اصولی که باید رعایت کنید
اقداماتی که باید انجام دهید
- برای هر فرصت شغلی، رزومهای سفارشی و مرتبط با آن ایجاد کنید.
- با ارائه یک خلاصه کوتاه از تواناییها و تجربیات خود و توضیح دلایل تناسب شما با موقعیت شغلی شروع کنید.
- به جای صرفاً لیست کردن وظایف قبلی، بر دستاوردها و نتایج مثبت کار خود تأکید کنید.
اقداماتی که نباید انجام دهید
- از استفاده از عبارات تکراری و کلیشهای خودداری کنید. به جای آن، تواناییها و مهارتهای خود را به صورت مشخص و با جزئیات توضیح دهید.
- متن رزومه را شلوغ نکنید و از اندازه فونت خوانا استفاده کنید.
- از کپی کردن کامل رزومه در پروفایل لینکدین خودداری کنید.
توصیه های عملی درست کردن رزومه
نمونه اول: رزومه خود را با توجه به هر شغل سفارشیسازی کنید.
گلاور لارنس چند سال پیش برای یافتن شغل بعدی خود، ابتدا تصویری واضح از شغل دلخواهش ساخت. او میگوید: "من از خودم پرسیدم چه ویژگیها، نقشها و مسئولیتهایی میخواهم." سپس با استفاده از قسمتهایی از آگهیهای واقعی، یک شرح شغل ایدهآل ساختگی نوشت و رزومهاش را بر اساس آن تنظیم کرد.
به عنوان یک مدیر ارشد با تجربه، او به این باور بود که پیدا کردن شغل از طریق تبلیغات عمومی دشوار خواهد بود. او بیان کرد که موفقیت در جستجوی شغل به شبکه افراد مرتبط او وابسته است. از این رو، او یک خلاصه یک صفحهای از سوابق کاری خود تهیه کرد تا در جلسات شبکهسازی مورد استفاده قرار گیرد و برای افرادی که پیشنهاد کمک کرده بودند ارسال شود. این خلاصه شامل یک معرفی مختصر، پنج دستاورد مهم، لیستی از شرکتهای قبلی و سمتهای شغلی او در هر یک، یک خط در مورد تحصیلات و یک بخش کوتاه درباره نوع مشاغلی که به دنبال آنها بود، میشد.
او علاوه بر رزومه مختصر، یک رزومه طولانیتر و رسمیتر نیز تهیه کرد که برای فرآیندهای استخدام رسمی مناسب بود. او توضیح میدهد که رزومه را بر اساس مرحله مصاحبه، اطلاعات شخصی درباره افراد شرکت و فرهنگ سازمانی آن تنظیم میکرد. با وجود زمانبر بودن، تهیه رزومههای اختصاصی برای هر فرصت شغلی، برای او اهمیت ویژهای داشت. او همچنین یک پروفایل لینکدین با لحن گفتگو محور ایجاد کرد که همان اطلاعات را شامل میشد. پس از ماهها جستجو و ارسال بیش از ۵۰ رزومه و مصاحبه با بیش از ۱۰۰ نفر، تلاشهای او به ثمر نشست و او موفق به پیدا کردن شغلی مشابه با آنچه در ذهن داشت شد.
نمونه ۲: اهمیت دیدگاه بیرونی
کلر اسمیت پس از گذراندن چند ماه در شغل قبلی خود به این نتیجه رسید که نیاز به تغییر دارد. او بیان میکند که «شغل، صنعت و محیط کاری با اهداف حرفهای من سازگار نبود.» او با بررسی دقیق فرصتهای شغلی، بر روی موقعیتها و سازمانهایی متمرکز شد که با علایق حرفهای او همسو بودند. سپس تصمیم گرفت از تخصص یک نویسنده حرفهای رزومه بهره ببرد. او میگوید: «تلاش اولیه من برای بهبود رزومه چندان موثر نبود.» همکاری با فردی متخصص به او کمک کرد تا درک کند که رزومه صرفاً یک لیست از تجربیات کاری نیست، بلکه باید به عنوان یک ابزار برای نشان دادن تواناییهای فردی و تناسب با موقعیت شغلی موردنظر مورد استفاده قرار گیرد.
کلر با تهیه یک رزومه انگلیسی اصلی آغاز کرد و سپس با توجه به هر موقعیت شغلی، آن را به طور خاص تنظیم نمود. او بیان میکند که همه افراد دارای مجموعه مشترکی از تواناییها، مهارتها و دستاوردها هستند، اما هنر در انتخاب و ارائه این موارد به شیوهای مؤثر برای هر شغل نهفته است. بخش خلاصه رزومه او که شامل سه نکته کلیدی بود، بیشترین تغییرات را تجربه کرد. برای مثال، هنگام درخواست شغل ویراستاری، اولین بند به این صورت بود:
Versatile writer and editor committed to speaking directly to readers’ needs.
- با این حال، برای موقعیت شغلی بازاریابی، او رزومه خود را اصلاح کرد تا به طور مشخص بر قابلیتهایش در جذب مشتریان و نمایندگی قوی از برند تاکید کند.
Innovative brand champion and customer recruiter in marketing, product development, and communications.
- پس از آن، به جای اینکه به طور مستقیم به فهرست زمانی مشاغل خود بپردازد، او ابتدا به برخی از مهمترین دستاوردهای خود در هر زمینه کاری اشاره کرد. برای مثال، در بخش "نویسنده و ویراستار"، او سه نمونه از موفقیتهای خود را ذکر کرد، از جمله:
Based on customer data and email performance metrics, wrote new email series to provide prospective students with more targeted information about Simmons and to convert more of them to applicants. Improved performance over past emails producing average open rates of more than 20%.
کلر همکاری با یک متخصص رزومه را مانند همکاری با یک مربی شخصی برای بهبود تواناییهای فیزیکی میبیند. او برای بهبود مداوم رزومه خود با چالشهای زیادی روبرو شد اما با پشتکار توانست رزومه خود را به سطح مطلوب برساند. در نهایت تلاشهای او نتیجه داد و او به تازگی موفق به پیدا کردن یک شغل تماموقت شده است که ماه آینده آغاز خواهد شد.